esa riippa - carpe diem 26.2.-23.3.2025

Helsinki Art Walk on Sunday, March 2nd at 1.30 pm from MUU Cable Factory to Forum Box, Halmetoja and Duetto. Guide Jane Hughes. Free. Welcome!

Aika on mysteeri, siitä ei saa otetta. Miten siis tarttua hetkeen joka ei pysähdy. Onko oltava uhkarohkea vintiö joka keväällä hyppää joen penkalta jäälautalle, ajan virrassa kiitävän ”hetken” vietäväksi. Mutta hetkinen, virtaako aika siis menneisyyteen. Tulevaisuuteen päästäkseen olisi melottava vimmatusti vastavirtaan? Tai tyydyttävä odottamaan rannalla?

Aika on muutosta. Ilman aikaa ei mikään muutu. Marmorin muodostuminen kestää satoja miljoonia vuosia, Finlandia-talon seinässä marmorilaatta käpertyy vaihtokuntoon muutamassa vuosikymmenessä. Isomummolta perityssä kierteiskotilossa tuntuu muutos pysähtyneen, mutta ennen pitkää sekin murenee atomeiksi. Ja kukapa ei olisi seurannut kumpupilvien nopeita näytelmiä. Missä se äskeinen leijona on, tuohan on lammas, ei, koira vai apina. Katso hetki muualle ja koko näky on kadonnut. Aikasyklejä on monenlaisia. Vuorokausi, vuodenkierto, kuukausi ja kuun  aiheuttama vuorovesi, jääkaudet. Sydämen syke, silmänräpäys ja atomitason hektiset hurinat.

Valo on kytketty aikaan, sillä on kattonopeus. Kun marraskuiselta yötaivaalta löydän Andromedan galaksin, katson melkein 3 miljoona vuotta matkalla ollutta valoa. Ajan ja valon kumppanuus vaihtelee. Kuinka nopea onkaan Toscanan aamu, kuinka pian ilta tummuu yöksi. Meillä päivä heräilee vitkaan, ja miten viipyileekään hämärä loppukesän illassa. Kaamoksen ja yöttömän yön asukkaina valon ja ajan pitkä avioliitto on meidän arkea.
 
Aika muovaa materiaa, luo aineelle rakenteen ja pinnan. Ja valo hivelee struktuureja, heijastuu helmiäisenä, imeytyy jäkälän nukkaan tai hajoaa spektriksi timantin läpi kuljettuaan. Ilman tai veden läpi kulkiessaan valo kujeilee mielenkiintoisesti, katsokaapa itse. Kynttilä palaa aikansa, alkaa lepattaa ja lopulta sammuu. Aika ei edes lepata.

Graafikolle aika on konkreettinen työkalu. Herkimmät sävyt syöpyvät laatalle muutamassa sekunnissa, tummimmat sävyt saattavat vaatia puoli tuntia  
tai jopa uuden pohjustuksen ja lisää syövytysaikaa. Ja ennen happokylpyjä on kuva ensin piirrettävä laatalle. Aihe on saattanut muhia vuosikausia. Hiljaista tietoa kertyy vain ajan kanssa. Kiinalaiset sen tietävät: ”Aika ei kunnioita mitään mikä on tehty ilman sitä!”

Esa Riippa

CV

TAIDEGRAAFIKKO RIIPPA ESA TAPIO
Syntynyt 1947 Kälviällä

Taideopinnot   

Taideteollinen ammattikoulu 1967 - 70

Näyttelyt vuodesta 1972 lähtien

Yksityisnäyttelyt     
Suomessa:

Helsinki, Tampere, Turku, Jyväskylä, Pori, Maarianhamina, Vaasa, Kuopio, Oulu, Mikkeli, Kajaani, Kannus, Kirkkonummi, Kotka, Pieksämäki, Kokkola,  Kuhmo, Kälviä, Joensuu, Järvenpää, Nummela, Tammisaari, Valkeala, Varkaus.

Ulkomailla:
Ruotsi: Upsala, Skellefteå, Falkenberg ; Viro: Polva; Liettua: Kaunas; Tanska: Kööpenhamina; Tsekki: Praha; Kreikka: Ateena; Saksa: Burghausen;
Espanja: Madrid, Malaga.

Osallistuminen suomalaisen taiteen näyttelyihin
Ruotsi: Tukholma, Härnösand, Skellefteå, Sörmnland; Tsekoslovakia: Praha, Bratislava; Saksa: Bonn, Berliini; Belgia: Bryssel; Italia: Rooma, Urbino, Pesaro
Iran: Esfahan sekä suomalaisen grafiikan kiertonäyttelyt
Iso-Britanniassa, Norjassa, Espanjassa, Saksassa, Sveitsissä, Neuvostoliittossa ja Kiinassa.

Osallistuminen kansainvälisiin näyttelyihin
Pohjanlahden biennale, Rauma; Graphica Creativa -triennale, Jyväskylä;Biellan kansainvälinen näyttely, Italia; Euroopan grafiikan biennale, Heidelberg;
Puolalais-suomalainen meriaiheinen grafiikan näyttely, Turku / Gdansk;
Norjan kansainvälinen biennale, Fredriksstad; Kansainvälinen grafiikan biennale, Krakova; Intergrafik, Berliini; Bradfordin kansainvälinen grafiikan biennale, Iso-Britannia; Minigrafiikkabiennale, Lodz; Miniprint Finland, Lahti;
Premio Leonardo Sciascia Amateur d’estampes –näyttely Cataniassa, Formellossa, Firenzessä, Venetsiassa, Pariisissa ja Milanossa

Kokoelmat

Suomessa:
Ateneumin taidemuseo, Helsinki; Amos Andersonin taidemuseo, Helsinki
Helsingin kaupungin taidemuseo; Suomen Nykytaiteen museo; Alvar Aalto museo, Jyväskylä; Wäinö Aaltosen museo,Turku; Sara Hildenin taidemuseo, Tampere;
Tampereen Nykytaiteen museo; Tampereen taidemuseo; Turun taidemuseo;
Pohjanmaan museo, Vaasa;K. H. Renlundin museo, Kokkola; Hämeenlinnan taidemuseo; Imatran taidemuseo; Kajaanin taidemuseo; Keravan  taidemuseo; Kuopion taidemuseo;
Lahden taidemuseo; Oulun  taidemuseo; Rovaniemen  taidemuseo; Vantaan taidemuseo; Varkauden taidemuseo; Suomen valtio; Eduskunta; Suomen Pankki;
Alko Oy; Neste Oy; UPM-Kymmene; Suomen taideyhdistys; SKOP:n taidekokoelmat;
Yrjö A. Jäntin kokoelmat; Simo Kuntsin kokoelmat; Wihurin Säätiön kokoelmat;
Saastamoisen Säätiön kokoelmat; Kansalliskirjasto.

Ulkomailla:
Nasjonalgalleriet, Oslo, Norja; Reykjavikin kansallismuseo, Islanti; Muzeum Narodowe, Gdansk, Puola; Muzeum Narodowe, Pomona, Puola; Biennalen kokoelmat, Krakova; Puola; Albertina, Wien, Itävalta; Galleria Uffizi, Gabinetto dei Disegni e delle Stampe, Firenze, Italia; Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam, Hollanti; Kalifornian yliopisto, Berkeley, Yhdysvallat; Teksasin yliopisto, Austin, Yhdysvallat.

Palkinnot       

Kuvataiteen valtakunnan palkinto 1977; II palkinto Olivetti grafiikka-kilpailussa 1979;
II palkinto puolalais-suomalaisessa merigrafiikka-kilpailussa 1981; Suomen kulttuurirahaston Keski-Pohjanmaan rahasto: Keski-Pohjanmaan kulttuuripalkinto 1998; Pro Finlandia -mitalli 2000

Luottamustehtävät   

mm. K.H.Renlundin taidehankintaryhmän jäsen 1975 -76, 1982-83, 2002-2003
Pohjoismaisen taidekoulun valtuuskunnan jäsen
Valtion kuvataidetoimikunta 1998 - 2000
Pohjanmaan taidetoimikunta 1998 - 2000
Kuvataiteen näyttöapurahatoimikunta 2001 - 2003

Toiminta taideopettajana
Pohjoismainen taidekoulu, Kokkola, grafiikan kursseja
(kuvaamataidon opettajana Kokkolassa Hakalahden yläasteella 1972 - 1979)
Kuvataideakatemia, Helsinki, grafiikan lehtori 1.8.1999 – 31.7.2000,
tuntiopettaja 2000 -2001